KLANTENSERVICE
BUDGET ENERGIE
ALLES OVER BUDGET ENERGIE
Overzicht
Kies hiernaast je categorie
Kies hiernaast je categorie
Als je het vinkje bij ‘Bewustere keuze’ aanzet bij het afsluiten van je energiecontract, dan betaal je een klein bedrag extra (afhankelijk van je verbruik) en maak je letterlijk een bewustere keuze. Je draagt dan bij aan een betere wereld met 100% Hollandse stroom. Én je steunt verschillende maatschappelijke en duurzame projecten in binnen- en buitenland.
Lees meer over Bewustere keuze
Na ontvangst van onze aanmeldbevestiging heb je 14 kalenderdagen om je ingangsdatum te wijzigen. Je kunt op MijnBudget zelf bekijken wat de mogelijkheden zijn en dit meteen regelen. Wil je liever dat we je helpen? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag!
Je kunt je alleen met spoed bij ons aanmelden als er sprake is van een (recente) verhuizing. Dit doe je heel makkelijk door na je aanmeldbevestiging je startdatum aan te passen in MijnBudget. Voldoe je aan onderstaande voorwaarden? Dan zorgen we dat je energie binnen 2 werkdagen alsnog geregeld is.
Voorwaarden spoedaanmelding
- Je verhuist en vraagt een energiecontract aan voor je nieuwe woning.
- Je kunt een huur- of koopovereenkomst tonen als bewijs van je verhuizing.
- De naam van de energieaanvraag komt overeen met de naam op de huur- of koopovereenkomst.
Goed om te weten: wij doen altijd een creditcheck. Bij een negatief resultaat vragen wij om een borg. We kunnen de levering van energie pas starten, als we de borg hebben ontvangen.
> Lees hier meer over hoe een spoedaanvraag in zijn werk gaat.
Misschien is dit ook interessant voor je: Wist je dat we een leuke korting aanbieden als je meerdere producten (bijvoorbeeld energie i.c.m. telefonie en/of internet) bij ons afneemt? Dit kan oplopen tot wel €17,50,- per maand! Lees hier meer over onze combikorting en bereken je voordeel!
De startdatum van je contract vind je terug in de welkomstmail. Je kunt ook je aanmeldstatus volgen door in te loggen op MijnBudget.
Een aanmelding duurt minimaal 25 kalenderdagen. We nemen daarna het contract van je huidige leverancier over. Tot die tijd ontvang je stroom van je huidige leverancier. Je zit dus geen moment zonder energie.
Ga je verhuizen? Dan kun je zelf de datum van verhuizing kiezen.
Wil je graag een spoedaanmelding? Ook dat kan bij een (recente) verhuizing en als je aan een aantal voorwaarden voldoet. Lees hier meer over de voorwaarden en hoe een spoedaanvraag in zijn werk gaat.
Is je startdatum later dan 25 dagen vanaf het moment dat je bent aangemeld? Dan kun je je aanmelding eerder laten ingaan. Dit doe je via MijnBudget. Let op: Dit kan niet eerder dan de 25 dagen vanaf het moment dat je bent aangemeld.
Spoedaanmelding
Ben je nieuw in je woning, omdat je kortgeleden bent verhuisd? Dan kun je een spoedaanmelding aanvragen. We kunnen dan binnen 2 werkdagen starten met leveren. Lees op deze pagina meer over de voorwaarden van een spoedaanvraag en hoe dit in zijn werk gaat.
Nee, je kunt bij Budget Energie geen spoedaanmelding doen als je energie is afgesloten door je netbeheerder.
Wanneer kan je wel een spoedaanmelding doen?
Dit kan alleen als je kunt aantonen dat je nieuw bent op het adres, dus in het geval van een verhuizing.
Wat kan je doen als je bent afgesloten?
- Controleer of al je rekeningen zijn betaald.
- Heb je hier vragen over of hulp nodig bij betaling, neem dan contact op met onze klantenservice.
Je kunt via www.energieleveren.nl aan je netbeheerder doorgeven dat je zonnepanelen hebt. Zij brengen ons hier vervolgens van op de hoogte. In MijnBudget kun je vervolgens zien hoeveel je teruglevert.
Let op: Als de zonnepanelen niet zijn geregistreerd, kunnen wij de teruggeleverde energie niet voor je verwerken/vergoeden.
Na een aanmelding ontvang je normaal gesproken binnen enkele uren een aanmeldbevestiging. Het kan zijn dat deze binnenkomt als spam of ongewenste e-mail in je inbox. Heb je je aangemeld via een tussenpartij? Dan ontvang je de bevestiging binnen 1 week. Is dit niet het geval? Neem dan even contact met ons op, dan kijken we met je mee!
Vanaf 1 april 2021 wordt de postcoderoosregeling vervangen voor een subsidie. Voor projecten die vanaf die datum zijn gestart, zijn wij als energieleverancier niet meer het aanspreekpunt. In plaats daarvan kan een subsidie worden aangevraagd. Meer informatie lees je op deze pagina van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
Voor projecten van vóór deze datum is de postcoderoosregeling nog 15 jaar van toepassing. Dit geldt dus ook als je naar ons overstapt en je bestaande regeling opnieuw bij ons wil aanvragen. Je kunt daarvoor het beste even contact met ons opnemen hoe je dit kunt regelen. We helpen je graag!
Ja, je kunt een extra adres of aansluiting aanmelden bij ons. Ook voor een extra adres kun je eenvoudig op budgetthuis.nl/energie je voordeel berekenen en je aanmelden. Gebruik je dezelfde klantgegevens als bij je bestaande adres? Dan plaatsen wij de extra aanmelding automatisch onder je bestaande klantnummer.
Als je bij je vorige leverancier een opzegvergoeding (oftewel opzegboete) hebt moeten betalen, omdat je vroegtijdig je contract hebt verbroken, vergoeden wij die niet standaard. Bij sommige contracten doen we dit wel, bijvoorbeeld als je een contract hebt afgesloten in de MediaMarkt. In de overeenkomst die je hebt getekend staat vermeld of je in aanmerking komt voor een boetevergoeding.
Heb je recht op een opzegvergoeding?
Dan dien je deze vergoeding aan te vragen op MijnBudget. Alleen wanneer je hier recht op hebt, verschijnt er onderaan in het menu de optie ‘Opzegboete vergoeding aanvragen’. Je kunt hier het te vergoeden boetebedrag en de eindnota toevoegen. Wij zullen het bedrag vervolgens binnen 14 dagen overmaken, of verrekenen met je openstaande (termijn)bedragen.
Wat vergoeden wij niet?
Eventuele terugvordering van eerder vergoede boetes, vervallen welkomstkortingen en ontvangen cadeaus vergoeden wij niet.
Leuk dat je klant bij ons wordt! In de energiewereld is het gebruikelijk om de overstap pas 2 dagen voor overname te melden aan je vorige leverancier. Geen zorgen hierover, pas als we de overstap hebben afgerond, wordt de energieleverancier omgezet. Hierdoor sluit alles goed op elkaar aan!
Overstappen vanuit een andere energieleverancier is eenvoudig. Wij regelen de opzegging met je huidige leverancier. Zij blijven leveren totdat wij de levering overnemen.
Is je contract direct opzegbaar?
Dan stap je op de vroegst mogelijke datum over. Bij het aanmelden op onze website, zie je welke startdatum voor jou mogelijk is.
Loopt je contract binnen 3 maanden af?
Controleer dan wel goed de startdatum in onze bevestigingsmail, zodat je niet het risico loopt op een boete voor contractbreuk bij je oude leverancier. Je kunt onze startdatum eventueel aanpassen op MijnBudget.
Loopt je contract nog langer dan 3 maanden?
Dan kunnen we je contract helaas nog niet overnemen. Wat je wél kunt doen, is hier een bespaarmelding instellen. Wij herinneren je dan aan ons voordelige aanbod, zodra je kunt overstappen!
Goed om te weten: Wist je dat we een leuke korting aanbieden als je meerdere producten (naast energie bijvoorbeeld telefonie en/of internet) bij ons afneemt? Dit kan oplopen tot wel €17,50 per maand! Lees hier meer over onze combikorting en bereken je voordeel!
Zodra wij de levering van energie op jouw adres starten, wordt de levering door je vorige leverancier automatisch beëindigd. Het is niet mogelijk om twee leveranciers op één adres te hebben. Zo is dat geregeld in de energiemarkt. Voordat we de levering overnemen, sturen we je vorige leverancier ook alvast een seintje zodat 'ie op de hoogte is. Vanaf de overstap heeft je vorige leverancier tot 6 weken de tijd om een eindnota voor je op te maken voor de geleverde periode.
Let op: Heb je een aanmelding gedaan op een nieuw adres en heb je nog een lopend contract op je oude adres? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor het opzeggen van het contract op het oude adres.
Het kan voorkomen dat je na een overstap toch nog een termijnbedrag betaalt bij je vorige leverancier. De factuur is dan net voor je overstap opgemaakt. Leveranciers kondigen onderling de overstap ongeveer 2 dagen van tevoren aan. Daardoor kan het zijn dat de incasso-opdracht al naar de bank verstuurd is.
Op de eindnota (die je binnen 6 weken na de overstap ontvangt van je oude leverancier) worden de betaalde termijnbedragen verrekend met de kosten van je verbruik. Op deze nota wordt dan dus ook het laatst betaalde termijnbedrag verrekend.
Op basis van de privacyregelgeving heb je het recht ons te vragen je gegevens te verwijderen. Maar, als je een contract met ons hebt afgesloten, dan moeten wij je gegevens (ook na een eventuele overstap of annulering) bewaren op grond van onze (wettelijke) boekhoud- en administratieplicht. Dit betekent dat wij je verzoek niet kunnen uitvoeren, tótdat we je gegevens niet langer verplicht zijn te bewaren. Deze bewaartermijn duurt 7 jaar. Is deze termijn al voorbij? Neem dan even contact met ons op.
Je kunt je e-mailadres heel gemakkelijk wijzigen of aan ons doorgeven via MijnBudget.
- Ga naar ‘Mijn gegevens’
- Vervolgens naar 'Contactgegevens wijzigen'
- En vul hier je e-mailadres in. Zo geregeld!
In MijnBudget vind je onder het kopje 'Mijn contract' alle informatie over het contract dat je hebt afgesloten, inclusief de bijbehorende tarieven.
Je kan in MijnBudget je e-mailadres, aanhef, telefoonnummer en bankrekeningnummer wijzigen. Het wijzigen van je correspondentieadres kan niet online, neem hiervoor telefonisch contact met ons op.
Je kunt je contract niet op andermans naam laten zetten, zodat iemand bijvoorbeeld je contract kan overnemen.
Wil je een typefout corrigeren of een naamswijziging vanwege een huwelijk of scheiding doorvoeren? Neem dan contact met ons op via de telefoon.
Naamswijziging van een contract i.v.m. een overlijden
Gaat het om een naamswijziging van een contract i.v.m. een overlijden? We wensen je allereerst heel veel sterkte toe. Via dit online formulier kun je het contract op een andere naam laten overzetten. Let op: Het contract kan alleen overgezet worden op naam van een bewoner van hetzelfde adres. Zodra je verzoek is verwerkt, ontvang je hiervan een bevestiging.
Een verlengaanbod is gebaseerd op onze tarieven en jouw verbruik. Op ditzelfde verbruik hebben we ook je huidige termijnbedrag gebaseerd. Zo kunnen we het best een vergelijking maken van je kosten voor het komende jaar ten opzichte van je huidige kosten. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, bijvoorbeeld als je zonnepanelen hebt aangeschaft en je termijnbedrag hier niet op hebt aangepast. We bekijken daarom per situatie wat de beste manier is om je van een goed aanbod te voorzien. Bekijk je verlengaanbod op MijnBudget.
Ander aanbod
Heb je vragen over je verlengaanbod? Of wil je een aanbod ontvangen op basis van een ander verbruik? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 020-2055555.
We adviseren om een contract te kiezen dat het best bij jouw situatie past. Hieronder leggen we de verschillen uit tussen een vast, variabel en dynamisch contract.
Vast contract
- Een vast contract heeft vaste tarieven tijdens de contractperiode. Hiermee ben je beschermd tegen prijsstijgingen. Máár, je hebt geen voordeel van prijsdalingen als de prijzen op de energiemarkt dalen.
- Als je een vast contract voor de einddatum wilt opzeggen, kan er een opzegvergoeding van toepassing zijn. Sinds1 juni 2023 gelden er nieuwe regels voor het opzeggen van vaste energiecontracten. Hierdoor is overstappen tijdens je contract in de meeste gevallen niet voordeliger.
Variabel contract
- Met een variabel contract betaal je tarieven die meebewegen met de markt. Als de marktprijs daalt, profiteer je daarvan. Als de marktprijs stijgt, stijgen je tarieven mee.
- Variabele tarieven wijzigen maandelijks, daarmee heb je dus geen zekerheid voor een langere periode.
- Een variabel contract kun je kosteloos opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen zonder bijkomende kosten.
Dynamisch contract
- Bij een dynamisch contract betaal je tarieven die meebewegen met de energiebeurs. Als de beursprijzen dalen, profiteer je hier direct van. Maar als de beursprijzen stijgen, dan stijgen je tarieven ook.
- Stroomtarieven wijzigen ieder uur en gastarieven iedere dag. Zo kun je slim inspelen op de veranderende energieprijzen en daar je verbruik op aanpassen.
- Dit contract is direct opzegbaar zonder bijkomende kosten.
- Als je je contract verlengt, ontvang je direct een bevestigingsmail met je nieuwe leveringsovereenkomst en tarieven.
- De overeenkomst gaat in na afloop van je huidige contract (rekeninghoudend met de wettelijke bedenktijd van 14 dagen).
- Als je op dit moment een variabel contract hebt, start je contract direct na de bedenktijd van 14 dagen.
Als je je contract niet verlengt of het contract opzegt, blijven wij gas en stroom leveren.
Tarieven
- Verleng je je contract niet? Dan behoud je tijdens de vaste contractperiode je huidige tarieven. Als de looptijd van je vaste contract voorbij is óf als je een variabel contract hebt, dan wijzigen de tarieven maandelijks.
- Je betaalt dan een prijs die meebeweegt met de markt.
- Wil je toch liever zekerheid? Dan kun je je contract (opnieuw) vastzetten voor een bepaalde periode. Bekijk ons verlengaanbod op MijnBudget.
Als je een contract met een vaste looptijd te vroeg opzegt, kan een opzegvergoeding in rekening worden gebracht. De hoogte hiervan is bepaald door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Na de opzegging krijg je binnen enkele dagen een bericht van ons over de hoogte van de opzegvergoeding. Je kunt daarna je opzegging nog opnieuw overwegen, hiervoor heb je 14 dagen wettelijke bedenktijd. Dit kan bijvoorbeeld als je je niet bewust was van de hoogte van de opzegvergoeding, of deze niet kan of wil betalen. Je kunt dan je oude overeenkomst voortzetten.
Hieronder lees je welke opzegregels op jou van toepassing zijn.
Mijn contract is voor 1 juni 2023 afgesloten
De opzegvergoeding is afhankelijk van de resterende looptijd van je contract. De hoogte per resterend (half)jaar vind je terug op je contract (in je e-mail of op MijnBudget). Je betaalt dit bedrag per aansluiting, dus in de meeste gevallen voor zowel voor stroom als voor gas.
Mijn contract is na 1 juni 2023 afgesloten
Per 1 juni 2023 gelden er nieuwe regels voor het opzeggen van je contract. De hoogte van de opzegvergoeding is gelijk aan het verlies dat de leverancier lijdt wanneer je voortijdig overstapt. De opzegvergoeding kan hoog oplopen. Hierdoor is overstappen tijdens je contract in de meeste gevallen niet voordeliger. Een rekenvoorbeeld van de nieuwe opzegvergoeding vind je op deze pagina.
Met een vast contract ga je voor langere tijd een overeenkomst aan. Je tarieven wijzigingen in die periode dus niet. De energiebelasting of netbeheerderskosten kunnen wél tussentijds wijzigen. Hier hebben wij, net als andere leveranciers, geen invloed op.
Vanaf 1 juni 2023 gelden er nieuwe regels voor opzegvergoedingen bij vaste energiecontracten. Wil je een vast contract voor de einddatum opzeggen? Dan betaal je daarvoor mogelijk een opzegvergoeding. De opzegvergoeding kan hoog oplopen, doordat dit afhankelijk is van je tarief, de contractduur en het resterende verbruik. Hierdoor is overstappen vóór het einde van je contract in de meeste gevallen niet voordeliger.
Je tarieven zijn te vinden in MijnBudget onder het kopje 'Mijn contract’. Hier vind je ook andere contractinformatie zoals je contractduur en eventuele korting(en).
Nee, wanneer je meter 2 telwerken heeft, kan dat niet. In de energiesector is afgesproken dat meters met een dubbel telwerk het verbruik per telwerk doorgeven aan de energieleverancier. Omdat wij onze energie willen blijven aanbieden voor een zo laag mogelijke prijs, hebben wij er voor gekozen om met onze klanten af te rekenen op het tarief dat bij de meter hoort.
Het verlaagd belastingtarief is van toepassing voor stroom die wordt geleverd aan een oplaadinstallatie voor elektrische voertuigen, die beschikt over een zelfstandige aansluiting. Het gaat om dat gedeelte van de geleverde hoeveelheid per verbruiksperiode van twaalf maanden per aansluiting, dat niet hoger is dan 10.000 kWh (ook wel de eerste schijf van de energiebelasting).
Hier vind je de verklaring voor de oplaadinstallatie voor elektrische voertuigen.
Het daltarief geldt op werkdagen van 23:00 uur tot 07:00 uur, het gehele weekend en op de volgende feestdagen: Nieuwjaarsdag, Tweede Paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag en Eerste en Tweede Kerstdag. Op Bevrijdingsdag (5 mei) geldt het normaaltarief. Als je in Limburg of Noord-Brabant woont, gaat het daltarief op werkdagen al om 21:00 uur in.
Het Trouwe Klant-voordeel is een korting op de leveringstarieven, bij klanten van wie het contract overgegaan was van een vast in een variabel contract. Sinds 1 februari 2024 zijn we gestopt met dit voordeel.
Had je recht op de korting? Dan wordt deze korting tot 1 februari 2024 verrekend op je jaarnota (niet op de eindnota). Hierover heb je per e-mail bericht ontvangen.
Goed om te weten: wist je dat we een korting aanbieden tot wel € 17,50,- per maand als je meerdere producten (telefonie of internet) bij ons afneemt? Lees hier meer over onze combikorting en bereken je voordeel!
Je kunt een contract opzeggen met een opzegtermijn van 30 kalenderdagen.
Overstappen naar een andere leverancier:
- Als je overstapt naar een andere leverancier, hoef je het contract niet op te zeggen.
- Je nieuwe leverancier geeft je overstap enkele dagen voor de overstap aan ons door om te zorgen dat alles naadloos op elkaar aansluit. Je komt in ieder geval niet zonder gas of stroom te zitten.
Opzeggen met een andere reden:
Wil je het contract opzeggen in verband met een andere reden? Bijvoorbeeld een verhuizing naar een seniorenwoning of het verzorgingstehuis? Neem dan even telefonisch contact met ons op.
- Je kunt je opzegging ook doorgeven via ons contactformulier. Houd hierbij rekening met een verwerkingstermijn van 5 werkdagen. Een opzegging is definitief geregeld zodra je hiervan een bevestiging per e-mail hebt ontvangen.
Opzegvergoeding:
Als je een energiecontract met een vaste looptijd opzegt, kan een opzegvergoeding in rekening worden gebracht.
- Je betaalt geen opzegvergoeding als je een variabel contract hebt.
- De hoogte van de vergoeding is bepaald door de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
- Je kan jouw actuele boete altijd bekijken via MijnBudget.
- De kosten zijn per product. Dat betekent dat je wanneer je zowel stroom als gas afneemt, je voor beide producten een boete krijgt.
- Heb je een zakelijk contract? Dan kan de opzegvergoeding afwijken.
Persoonlijk verlengingsaanbod:
Bekijk vooral je verlengingsaanbod in Mijn Budget. Dit staat 3 maanden voor het einde van je contract voor je klaar. Wil je graag samen met ons je verlengingsaanbod bekijken? Neem dan contact met ons op.
We zien dat er steeds meer duurzame opwekking plaatsvindt, waardoor er een overvloed is aan groene stroom op bepaalde momenten. Op deze momenten wordt het elektriciteitsnet overbelast en wordt niet alle stroom benut. Dit zorgt voor extra kosten en draagt niet bij aan de energietransitie. Om verbruik op duurzame momenten te stimuleren, is een gedragsverandering nodig.
Daarom hebben we gratis stroom aangeboden in lente- en zomerweekenden tussen 12.00 en 17.00 uur (1 april t/m 31 augustus 2024). In deze periode was de meeste groene stroom beschikbaar en de behoefte aan ontlasting van het elektriciteitsnet het grootst. Door gratis stroom aan te bieden hoopten we verbruik op groene momenten te stimuleren en een gedragsverandering te creëren. Daarmee kan de energietransitie worden versneld, de kosten eerlijker worden verdeeld en de energierekening voor consumenten worden verlaagd.
Stroom was gratis in weekenden van 1 april t/m 31 augustus 2024 tussen 12.00 tot 17.00 uur.
We berekenen op je jaar- of eindnota hoeveel je hebt verbruikt tijdens de gratis stroom-periode. Dit doen we aan de hand van de uurstanden (deze krijgen we van je netbeheerder).
- Het leveringstarief van stroom tijdens deze periode is gratis.
- Je betaalt wel energiebelasting over je stroomverbruik.
- Over je overige verbruik betaal je het stroomtarief volgens je 1-jarige energiecontract.
Dat wat je extra betaalt, zit verwerkt in je tarieven. Het gaat om een paar euro per maand, maar dit is afhankelijk van je verbruik. Deze kosten worden niet afzonderlijk genoemd op je jaar- of eindnota.
Als je meer elektriciteit gaat terugleveren, dan je verbruikt heb je een negatief verbruik waarover je een vergoeding ontvangt. Bij Budget Energie kan je onbeperkt de opgewekte energie terugleveren en salderen.
Grote hoeveelheden kWh per jaar terugleveren
Bij Budget Energie mag je, in tegenstelling tot veel andere energiebedrijven, onbeperkt terug leveren en salderen. Dit betekent dat we dus geen grens stellen aan de hoeveelheid die je terug levert op het net.
- Teruglevering kan je vinden in een ander tabblad in het verbruiksoverzicht. Je ziet nu direct wat je betaalt en wat je ontvangt voor je energie, los van elkaar.
- Verbruik en teruglevering worden anders afgerekend:
- Verbruik wordt berekend op basis van jouw leveringstarief en energiebelasting.
Teruglevering wordt vergoed op basis van de terugleververgoeding, na saldering.
Er zijn twee soorten meters geschikt voor registratie:
Teruglevermeter:
Deze meter heeft vier telwerken en meet zowel de verbruikte elektriciteit als de elektriciteit die je teruglevert.
Terugdraaiende draaischijfmeter (Ferrarismeter):
Wanneer je stroom teruglevert aan het net, draait de meter niet vooruit maar achteruit. Zo ontvang je voor iedere teruggeleverde kWh net zoveel als voor iedere verbruikte kWh.
De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van je verbruik.
- Op je jaar- of eindnota wordt de teruglevering eerst afgetrokken van je verbruik.
- Als je meer elektriciteit opwekt dan je verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding per kWh.
- De hoogte van de terugleververgoeding is afhankelijk van je contract en kan je terugvinden in je leveringsovereenkomst en tarievenblad.
- De terugleververgoeding kan worden gewijzigd. Over een eventuele wijziging word je minimaal 30 dagen van tevoren geïnformeerd.
- Als je elektriciteit afneemt en levert, betaal je geen dubbele kosten.
- Er is landelijk afgesproken dat er maar 1 keer vaste leveringskosten in rekening wordt gebracht per aansluiting.
- Op je jaar – of eindnota wordt je teruggeleverde energie afgetrokken van je verbruik. Deze aftreksom heet salderen.
- Als je zonnepanelen hebt, wek je elektriciteit op. Een deel daarvan verbruik je direct, het andere deel wordt teruggeleverd aan het openbare elektriciteitsnet. De opwekking van je zonnepanelen kan daarom afwijken van je hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit.
De salderingsregeling voor zonnepanelen blijft voorlopig bestaan. Het kabinet was van plan de regeling stap voor stap af te bouwen. Maar de Eerste Kamer heeft hiertegen gestemd.
De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van je verbruik.
- Op je jaar- of eindnota wordt de teruglevering eerst afgetrokken van je verbruik.
- Als je meer elektriciteit opwekt dan je verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding per kWh.
- De hoogte van de terugleververgoeding is afhankelijk van je contract en kan je terugvinden in je leveringsovereenkomst en tarievenblad.
- De terugleververgoeding kan worden gewijzigd. Over een eventuele wijziging word je minimaal 30 dagen van tevoren geïnformeerd.
De salderingsregeling voor zonnepanelen blijft voorlopig bestaan. Het kabinet was van plan de regeling stap voor stap af te bouwen. Maar de Eerste Kamer heeft hiertegen gestemd.
- Je bent een kleinverbruiker, met een aansluiting van maximaal 3x80A.
- Je hebt thuis een elektriciteitsmeter die geschikt is om opgewekte energie te registreren.
Niet zeker wat voor meter je hebt? Vraag dan bij de netbeheerder na of deze meter geschikt is voor teruglevering. Eventueel kan de netbeheerder de benodigde meter ook voor je installeren. Hier kunnen kosten aan verbonden zijn.
Er bestaan duurzaamheidsleningen, die gebruikt kunnen worden voor de aanschaf van bijvoorbeeld zonnepanelen of zonneboilers. Er zijn verschillende soorten leningen, vaak initiatieven vanuit het Rijk, waarbij de rentes laag zijn. Deze leningen zijn ook te gebruiken in combinatie met de btw-teruggave.
Het is niet mogelijk via ons zonnepanelen aanschaffen.
- Je bent een kleinverbruiker, met een aansluiting van maximaal 3x80A.
- Je hebt thuis een elektriciteitsmeter die geschikt is om opgewekte energie te registreren.
Niet zeker wat voor meter je hebt? Vraag dan bij de netbeheerder na of deze meter geschikt is voor teruglevering. Eventueel kan de netbeheerder de benodigde meter ook voor je installeren. Hier kunnen kosten aan verbonden zijn.
Neem contact op met de installateur van je zonnepanelen. Die kan controleren of de panelen naar behoren werken.
Je kunt via www.energieleveren.nl aan je netbeheerder doorgeven dat je zonnepanelen hebt. Zij brengen ons hier vervolgens van op de hoogte. In MijnBudget kun je vervolgens zien hoeveel je teruglevert.
Let op: Als de zonnepanelen niet zijn geregistreerd, kunnen wij de teruggeleverde energie niet voor je verwerken/vergoeden.
In het onderstaande voorbeeld gaan wij uit van familie A. Zij hebben net zonnepanelen op hun dak laten installeren.
- Jaarlijks elektriciteitsverbruik van 3.200 kWh.
- Jaarlijkse elektriciteitsopwekking van 2.000 kWh.
- Omdat zij salderen, hoeven zij alleen te betalen voor het netto verbruik (1.200 kWh). Dit is het jaarlijkse elektriciteitsverbruik (3.200 kWh) minus de jaarlijkse elektriciteitsopwekking (2.000 kWh).
Verbruik | 3.200 kWh |
Opwekking | 2.000 kWh |
Netto verbruik | 1.200 kWh |
Wat betaalt familie A
Familie A heeft een netto verbruik van 1.200 kWh en betaalt hiervoor het leveringstarief inclusief energiebelasting en btw. In het onderstaande schema kun je zien dat het totale elektriciteitstarief dan uitkomt op € 0,2132 per kWh.
Let op: Voor dit rekenvoorbeeld zijn fictieve tarieven gebruikt.
Leveringstarief (incl. btw) | € 0,0641 |
Energiebelasting (incl.btw) | € 0,1491 |
Totaal tarief levering | € 0,2132 |
Netto verbruik | 1.200 kWh |
Totaal tarief | € 0,2132 |
Totaal kosten | € 255,84 |
Om te berekenen wat familie A jaarlijks kwijt is aan elektriciteitsverbruik, vermenigvuldigen we het netto verbruik van 1200 kWh met het tarief van € 0,2132 per kWh. Het totaalbedrag komt dan uit op € 255,84 per jaar.
In het onderstaande voorbeeld gaan wij uit van familie A. Zij hebben net zonnepanelen op hun dak laten installeren.
- Jaarlijks elektriciteitsverbruik van 3.200 kWh
- Jaarlijkse elektriciteitsopwekking van 4.000 kWh
- Omdat zij meer elektriciteit opwekken dan verbruiken, ontvangen zij een terugleververgoeding over hun netto (negatief) verbruik (800 kWh). Dit is het jaarlijkse elektriciteitsverbruik (3.200 kWh) minus de jaarlijkse elektriciteitsopwekking (4.000 kWh).
Verbruik | 3.200 kWh |
Opwekking | 4.000 kWh |
Netto | -800 kWh |
Wat ontvangt Familie A?
Omdat familie A een netto (negatief) verbruik heeft van 800 kWh en dus elektriciteit teruglevert aan Budget Energie, ontvangen zij over deze 800 kWh een terugleververgoeding. De hoogte van de teruglevering is te vinden in de overeenkomst. Het gaat hier om een vergoeding exclusief btw.
Let op: Voor dit rekenvoorbeeld zijn fictieve tarieven gebruikt. Leveringstarief (excl. btw) € 0,0529.
De berekening is terug te zien op je jaar- of eindnota.
Netto (negatief) | -800 kWh |
Tarief | € 0,0529 |
Vergoeding | € 42,38 |
Om te berekenen wat familie A ontvangt voor de teruglevering, vermenigvuldigen we het netto (negatief) verbruik van 800 kWh met het tarief van € 0,0529 per kWh. Zij komen uit op een vergoeding van € 42,38 per jaar.
In het onderstaande voorbeeld gaan wij uit van familie B. Zij hebben net zonnepanelen op hun dak laten installeren.
- Jaarlijks elektriciteitsverbruik van 2.500 kWh normaal en 700 kWh in de daluren.
- Jaarlijkse elektriciteitsopwekking van 1.500 kWh normaal en 500 kWh in de daluren.
- Omdat zij salderen en een dubbele meter hebben, betalen zij over hun netto verbruik in de normaal- en daluren. Dit netto verbruik is het jaarlijkse elektriciteitsverbruik minus de jaarlijkse elektriciteitsopwekking.
Normaal / Dal | |
Verbruik | 2.500 kWh / 700 kWh |
Opwekking | 1.500 kWh / 500 kWh |
Netto | 1.000 kWh / 200 kWh |
In het bovenstaande schema kun je zien dat familie B een netto verbruik heeft van 1.000 kWh in de normaaluren en 200 kWh in de daluren. Over deze 1.000 kWh in de normaaluren betalen zij een normaaltarief en over de 200 kWh in de daluren betalen zij een daltarief.
Let op: Voor dit rekenvoorbeeld zijn fictieve tarieven gebruikt.
Tarief | Normaal / Dal |
Leveringstarief (incl. btw) | € 0,0711 / € 0,0571 |
Energiebelasting (incl.btw) | € 0,1491 / € 0,1491 |
Totaal tarief | € 0,2202 / € 0,2062 |
Omdat familie B zowel in de normaal- als in de daluren meer verbruikt dan dat zij opwekt, betaalt zij over deze 1.000 kWh en 200 kWh het leveringstarief inclusief energiebelasting en btw.
Normaal / Dal | |
Netto verbruik | 1.000 kWh / 200 kWh |
Tarief | € 0,2202 / € 0,2062 |
Kosten | € 220,20 / € 41,24 |
Totale kosten | € 261,44 |
Hierboven zie je dat familie B € 261,44 per jaar betaalt voor het elektriciteitsverbruik.
In het onderstaande voorbeeld gaan wij uit van familie B. Zij hebben net zonnepanelen op hun dak laten installeren.
- Jaarlijks elektriciteitsverbruik van 2.500 kWh in de normaaluren en 700 kWh in de daluren.
- Jaarlijkse elektriciteitsopwekking van 3.000 kWh in de normaaluren en 1.000 kWh in de daluren.
- Omdat zij een dubbele meter hebben, ontvangen zij over hun netto (negatief) verbruik in de normaal- en daluren een terugleververgoeding. Dit netto (negatief) verbruik is het jaarlijkse elektriciteitsverbruik minus de jaarlijkse elektriciteitsopwekking.
Normaal / Dal | |
Verbruik | 2.500 kWh / 700 kWh |
Opwekking | 3.000 kWh / 1.000 kWh |
Netto | 500 kWh / 300 kWh |
Wat ontvangt familie B?
In het bovenstaande schema kun je zien dat familie B een netto (negatief) verbruik heeft van 500 kWh in de normaaluren en 300 kWh in de daluren. Omdat familie A een netto (negatief) verbruik heeft en dus elektriciteit teruglevert aan Budget Energie, ontvangen zij over deze 500 kWh in de normaaluren een normaal terugleververgoeding en over de 300 kWh in de daluren een dal terugleververgoeding. De berekening is terug te zien op je jaar- of eindnota.
Let op: Voor dit rekenvoorbeeld zijn fictieve tarieven gebruikt.. Terugleververgoeding normaal (excl. btw) € 0,0711. Terugleververgoeding dal (excl. btw) € 0,0571.
Normaal / Dal | |
Netto (negatief) | 500 kWh / 300 kWh |
Tarief | € 0,0711 / € 0,0571 |
Vergoeding | € 35,55 / € 17,13 |
Totale terugleververgoeding | € 52,68 |
Om te berekenen wat familie B ontvangt, vermenigvuldigen we het netto (negatief) verbruik met het normaal teruglevertarief en doen we hetzelfde voor de daluren tegen het dal teruglevertarief. Vervolgens tellen we deze twee bedragen bij elkaar op, waarbij we uitkomen op een terugleververgoeding van € 52,68 per jaar.
Een ander scenario is dat Familie B alleen meer opwekt dan het verbruik in de normaaluren.
- Jaarlijks elektriciteitsverbruik van 1.500 kWh in de normaaluren en 1.700 kWh in de daluren.
- Daarnaast hebben zij een jaarlijkse elektriciteitsopwekking van 2.500 kWh in de normaaluren en 500 kWh in de daluren.
Normaal / Dal | |
Verbruik | 1.500 kWh / 1.700 kWh |
Opwekking | 2.500 kWh / 2.500 kWh |
Netto | -1.000 kWh / 1.200 kWh |
Wat betaalt familie B?
In het bovenstaande schema kun je zien dat familie B een netto negatief verbruik heeft van 1.000 kWh in de normaaluren en een netto verbruik van 1.200 kWh in de daluren. Om te bepalen wat familie B voor de levering van elektriciteit betaalt, wordt de totale opgewekte energie in de normaal- en daluren gesaldeerd tegen het totale verbruik in de normaal- en daluren. We kijken dus uitsluitend naar het totaalverbruik. Omdat familie B na het salderen van de totale opgewekte energie tegen het totale verbruik een positief verbruik overhoudt in de daluren, betalen zij over dit verbruik het leveringstarief inclusief overheidsheffingen. De berekening is terug te zien op je jaar- of eindnota.
* Als er na het salderen van de totale opgewekte energie tegen het totale verbruik een negatief verbruik overblijft, wordt er een terugleververgoeding ontvangen. De hoogte van de terugleververgoeding is op dit moment 50% van het leveringstarief (exclusief overheidsheffingen). De terugleververgoeding kan worden gewijzigd. Over een eventuele wijziging word je minimaal 30 dagen van tevoren geïnformeerd.
Let op: Voor dit rekenvoorbeeld zijn fictieve tarieven gebruikt.
Normaal / Dal | |
Leveringstarief (incl. btw) | € 0,0711 / € 0,0571 |
Energiebelasting (incl. btw) | € 0,1491 / € 0,1491 |
Totaal tarief | € 0,2202 / € 0,2062 |
Normaal / Dal | |
Verbruik | -1.000 kWh / 1.200 kWh |
Totaal | 200 kWh |
Verbruik / Tarief | |
Levering elektriciteit (incl. btw) | 200 kWh / € 0,0571 |
Kosten | € 11,42 |
Energiebelasting (incl.btw) | 200 kWh / € 0,1491 |
Kosten | € 29,82 |
Totale kosten familie B | € 41,24 |
Hierboven zie je dat familie B in totaal € 41,24 per jaar betaalt voor elektriciteitsverbruik.
• Terugleverkosten zijn kosten die in rekening worden gebracht op de jaar- of eindnota.
• Het gaat om een vast bedrag per dag voor klanten met zonnepanelen.
• De hoogte van de kosten verschilt per klant en is afhankelijk van de saldeerbare jaarlijkse teruglevering. De kosten zijn verdeeld over schalen.
• Bij aanmelding voor een energiecontract krijg je een schatting van de terugleverkosten op basis van het door jou ingevulde verbruik en teruglevering.
• Daarna berekenen we de terugleverkosten opnieuw op basis van je verbruik en teruglevering die we van de netbeheerder ontvangen. Deze kosten worden meegenomen in de berekening van je termijnbedrag.
• Terugleverkosten worden in rekening gebracht op de jaar- of eindnota.
Let op: Uiteindelijk betaal je de terugleverkosten aan de hand van je werkelijke verbruik en teruglevering. Dit berekenen we op de jaar- of eindnota. Eerdere schattingen kunnen afwijken.
Terugleverkosten gelden voor klanten met zonnepanelen. Vanaf wanneer de terugleverkosten gelden is afhankelijk van je contract.
Contracten die per 16 januari 2024 worden afgesloten
Voor contracten die per 16 januari 2024 worden afgesloten, brengen we voor zowel vaste als variabele contracten terugleverkosten in rekening.
Bestaande klanten met een variabel contract
Voor bestaande klanten met een variabel contract brengen we vanaf 1 maart 2024 terugleverkosten in rekening.
Bestaande klanten met een vast contract
Voor bestaande klanten met een vast contract wijzigt er tijdens de contractperiode niets. Vanaf het moment dat je je contract verlengt of overgaat op een variabel contract, brengen we terugleverkosten in rekening.
Overweeg je in de toekomst zonnepanelen te nemen? Dan gaan terugleverkosten in vanaf het moment dat wij doorkrijgen dat er zonnepanelen zijn geregistreerd op de aansluiting. Dit geldt voor variabele contracten en vaste contracten afgesloten na 16 januari 2024.
Let op: Voor klanten met een dynamisch contract gelden geen terugleverkosten. Met een dynamisch contract is de vergoeding namelijk al gelijk aan de inkoopprijs op dat moment.
We berekenen in welke schaal je valt op basis van je saldeerbare teruglevering. Dit houdt in dat we alleen de teruglevering meetellen die je kunt wegstrepen tegen je verbruik (ofwel salderen). Voorbeelden:
• Ik lever minder terug dan ik verbruik
Lever je minder terug dan dat je verbruikt? Dan rekenen we met de totale teruglevering.
Rekenvoorbeeld
Verbruik: 2.500
Teruglevering: 2.000
Saldeerbare teruglevering: 2.000
• Ik lever meer terug dan ik verbruik
Lever je meer terug dan je verbruikt? Dan rekenen we alleen met de teruglevering die je kunt wegstrepen tegen je verbruik. We rekenen dus niet met de totale teruglevering.
Rekenvoorbeeld
Verbruik | Teruglevering | Saldeerbare teruglevering |
1500 | 4000 | 1500 |
Verbruik: 1.500
Teruglevering: 4.000
Saldeerbare teruglevering: 1.500
Schalen
Op deze pagina vindt u een overzicht van de schalen en de bijbehorende saldeerbare teruglevering en terugleverkosten.
De terugleverkosten per maand zijn indicatief en gebaseerd op een kalenderjaar van 365 dagen.
• Als je zonnepanelen hebt, wek je elektriciteit op. Een deel daarvan verbruik je direct, het andere deel wordt teruggeleverd aan het openbare elektriciteitsnet. De opwekking van je zonnepanelen kan daarom afwijken van je hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit.
• Op je jaar– of eindnota wordt je teruggeleverde energie afgetrokken van je verbruik. Deze aftreksom heet salderen.
Je meterstanden kun je zelf doorgeven via MijnBudget. Handig en zo gepiept!
Per e-mail laten we je weten wanneer we deze nodig hebben en ook in MijnBudget geven we je een seintje. Toch nog vragen? Op deze pagina hebben we de veelgestelde vragen over de meterstanden voor je beantwoord.
Wij vragen je 2 meterstanden door te geven wanneer je meter als dubbele meter geregistreerd staat. Loopt er maar 1 telwerk? Neem dan contact op met het nationaal storingsnummer: 0800-9009.
Elektriciteitsmeter met één telwerk
Als er een komma staat, geef je alleen de cijfers voor de komma door.
Elektriciteitsmeter met twee telwerken
Je hebt een telwerk voor het normaaltarief en een telwerk voor het daltarief. Je geeft alle cijfers voor de komma door. Het verschilt per meter of telwerk 1 of telwerk 2 je normaaltarief aangeeft. Als je twijfelt noteer dan op twee momenten overdag de meterstanden, zodat je kunt zien welk telwerk er overdag loopt.
Gasmeter
Van je gasmeter hebben wij alleen de cijfers vóór de komma nodig. De cijfers in het rood achter de komma hoef je niet te noteren. Let op: je watermeter geeft de stand ook aan in m³. Deze meter is vaak kleiner en meestal rond.
Geen meterstanden
Als je je meterstanden niet doorgeeft, maken we een schatting. Liever maken we een nota op basis van je werkelijke verbruik. Geef daarom tijdig je standen door. Je ontvangt van ons een e-mail en daarna nog 2 herinneringen om je meterstanden door te geven.
Foutieve meterstanden
Staan er onjuiste meterstanden op je energierekening? Dan kun je bij ons een correctieverzoek indienen. Heb je een jaarnota of eindnota ontvangen met onjuiste meterstanden? Neem dan contact met ons op via mail of telefoon.
Heb je van je vorige leverancier een verkeerde eindnota ontvangen? Dan moet je even contact opnemen met je oude leverancier.
Je mag ervan uitgaan dat je met een slimme meter zelf geen meterstanden meer hoeft door te geven. Wel is het soms zo dat het de netbeheerder niet lukt om de meterstanden op afstand uit te lezen. In dat geval ontvang je van ons een e-mail met de vraag om de meterstanden toch zelf even door te geven.
Nee. Je hebt het recht hem te weigeren. Je moet dan zelf even de meterstanden doorgeven en ontvangt geen maandelijks verbruik- en kostenoverzicht.
Een tussen optie bestaat ook: je laat de netbeheerder een slimme meter plaatsen die je vervolgens uitzet. De netbeheerder kan dan de meterstanden niet op afstand uitlezen. Je moet dan zelf de meterstanden doorgeven.
Je kunt dit te allen tijde wijzigen en de slimme meter kan alleen aangezet worden wanneer jij dat wilt. De netbeheerder mag hier wel kosten voor in rekening brengen.
Het installeren van een slimme meter brengt een aantal voordelen met zich mee:
- Een nauwkeurige energierekening; er zijn geen schattingen meer nodig;
- Je hoeft geen meterstanden meer door te geven;
- Wanneer je verhuist of overstapt zijn er geen onduidelijkheden meer over je meterstanden;
- Je kunt je energieverbruik beter in de gaten houden;
- Wanneer je zelf energie opwekt kan je dit meten.
Je betaalt evenveel meterhuur voor een slimme meter als voor een normale meter. Die huur wordt jaarlijks vastgesteld door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Als je een slimme meter aangeboden krijgt, kun je eenmalig gratis kiezen of je die ‘aan’ of ‘uit’ laat zetten. Wil je dit later nog een keer wijzigen? Dan kan het zijn dat de netbeheerder hier kosten voor rekent. Hoeveel precies kun je navragen bij je netbeheerder.
Er zijn wettelijke eisen aan de slimme meter verbonden. Als hij aan staat, kan hij namelijk op afstand, via het elektriciteitsnet, draadloos of via de tv-kabel worden uitgelezen.
Daarom zijn netbeheerders verplicht maatregelen te nemen om het net en het dataverkeer te beveiligen. Zo kunnen anderen niet zomaar bij je gegevens, laat staan die gegevens koppelen aan je naam en adres.
Dit is geregeld in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), de Privacy Gedragscode en de Privacy en Security Eisen van Netbeheerder Nederland. En het toezicht hierop gebeurt door de Autoriteit Persoonsgegevens en de ACM.
Elk type slimme meter werkt anders. Er zit vaak een blauwe knop op de meter. Houd deze knop op de meter ingedrukt en kijk of er standen op het beeldscherm verschijnen. Dit kan soms een aantal seconden duren. Gebeurt er niets, probeer dan op internet de gebruiksaanwijzing te zoeken op basis van het metertype. Je kunt ook telefonisch contact met ons opnemen, zodat wij je kunnen helpen met het uitlezen van de meter.
Voor het vervangen van een meter moet je contact opnemen met je netbeheerder, want zij zijn eigenaar van de meter. Bel het nationale storingsnummer op 0800-9009 en zij verbinden je door met je netbeheerder.
Meter wordt niet uitgelezen
Zowel de gasmeter als elektriciteitsmeter moeten slim zijn om uitgelezen te kunnen worden. Is 1 van de 2 geen slimme meter? Dan kunnen we van beide meters geen standen uitlezen.
Je kunt bij de installatie kiezen dat de slimme meter niet standaard aan staat. Dan kan de netbeheerder de meter niet meer op afstand uitlezen.
De gas- en elektriciteitsmeter staan te ver van elkaar verwijderd. Als de afstand te groot is kunnen er geen meterstanden worden uitgelezen.
Storing
Bij een storing in je (slimme) meter neem je contact op met je netbeheerder. Zij zijn eigenaar van je meter en dus verantwoordelijk. Bel het nationale storingsnummer op 0800 - 9009 om door te worden verbonden met je netbeheerder. Geef de gemaakte afspraken met de netbeheerder alsjeblieft even telefonisch of via de chat aan ons door. Succes!
Neem hiervoor contact op met je netbeheerder. Je netbeheerder beoordeelt of je recht hebt op een schadevergoeding en de hoogte hiervan. Je kunt het nationale storingsnummer 0800 - 9009 bellen om door te worden verbonden met je netbeheerder.
- Heb je een slimme meter, dan kan je jouw verbruik per dag, week en maand inzien. Ga daarvoor naar MijnBudget of gebruik de app. Er is toestemming nodig om je verbruik per dag uit te lezen.
- Als je geen slimme meter hebt kan je alleen je meter aflezen en krijg je geen verbruiksoverzicht.
- Teruglevering kan je vinden in een ander tabblad in het verbruiksoverzicht. Je ziet nu direct wat je betaalt en wat je ontvangt voor je energie, los van elkaar.
- Verbruik en teruglevering worden anders afgerekend:
- Verbruik wordt berekend op basis van jouw leveringstarief en energiebelasting.
Teruglevering wordt vergoed op basis van de terugleververgoeding, na saldering.
- Op je jaar – of eindnota wordt je teruggeleverde energie afgetrokken van je verbruik. Deze aftreksom heet salderen.
- Als je zonnepanelen hebt, wek je elektriciteit op. Een deel daarvan verbruik je direct, het andere deel wordt teruggeleverd aan het openbare elektriciteitsnet. De opwekking van je zonnepanelen kan daarom afwijken van je hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit.
De salderingsregeling voor zonnepanelen blijft voorlopig bestaan. Het kabinet was van plan de regeling stap voor stap af te bouwen. Maar de Eerste Kamer heeft hiertegen gestemd.
Bekijk je jaarverbruik op je laatste jaarnota, op MijnBudget.
Heb je nog geen jaarnota ontvangen? Dan kun het gemiddelde verbruik van de afgelopen 3 jaar op jouw adres vinden in de welkomstmail.
Slimme meter:
Als je een slimme meter hebt, ontvang je elke maand een verbruiksoverzicht. Hiermee kun je maandelijks je verbruik bijhouden. Ook vind je op MijnBudget of via de Budget Thuis app persoonlijk inzicht in hoe jij ervoor stond met het prijsplafond in 2023.
Heb je een slimme meter, dan ontvang je maandelijks een verbruiksoverzicht. Dit is gebaseerd op meterstanden die wij van de netbeheerder ontvangen. Wij berekenen hiermee het verschil met afgelopen maand. Aan de hand van dit verbruik en jouw tarieven berekenen wij jouw energiekosten.
Heb je geen slimme meter, dan berekenen wij jouw energiekosten op basis van de meterstanden die je zelf doorgeeft.
In het maandelijks verbruiksoverzicht vind je:
- Het verbruik;
- Een indicatief kostenoverzicht;
- Een vergelijking met voorgaande jaren;
- Een vergelijking met andere huishoudens.
Benieuwd? Bekijk 'm zelf op MijnBudget onder het kopje ‘Mijn verbruik’.
Ja zeker! Log in bij MijnBudget en ga naar 'Mijn facturen'. Bovenaan zie je daar een melding met het eventueel openstaande saldo of de vermelding dat alle facturen al zijn voldaan.
Wil je weten waaruit het openstaande saldo is opgebouwd of het bedrag betalen? Neem dan even telefonisch contact met ons op. We helpen je graag!
- Je kan een dubbele afschrijving ontvangen als je halverwege de maand klant bent geworden bij ons.
- We schrijven het termijnbedrag af rond de startdatum (eenmalig) én aan het einde van de maand (standaard).
- Je betaalt bij ons altijd vooruit.
- Dit wordt verrekend op je jaarnota.
Wanneer je een betaling hebt gedaan via iDeal, krijg je binnen enkele minuten een bevestiging van ons per e-mail. Heb je 'm niet ontvangen? Kijk dan ook even bij je ongewenste of spamberichten. En je kunt het natuurlijk ook controleren in MijnBudget, daar staat boven je facturen of je nog een betaling hebt openstaan.
Eerste betaling:
- Onze standaard betaalmethode is automatische incasso.
- De eerste betaling zullen wij incasseren rond de datum dat wij starten met leveren van energie en/of gas.
- De exacte datum van de eerste incasso hebben we je per e-mail laten weten, je kunt deze vinden in de e-mail 'Uw termijnbedrag en eerste incasso'.
Volgende maand:
- Rond de laatste werkdag van de maand schrijven wij ook het termijnbedrag af voor de volgende maand.
- Dat is een standaard incassoronde die we bij al onze klanten doen, je betaalt namelijk altijd vooruit.
- Als nieuwe klant kun je hierdoor een dubbele afschrijving hebben, één rond de startdatum van de levering én de tweede, rond wanneer we normaal incasseren.
- Als je pas later in de maand klant bent geworden, schiet je met je betaling de hele maand voor, want je betaalt het volledige termijnbedrag.
- Alles wordt verrekend op je jaarnota, zodat je nooit teveel betaalt.
In MijnBudget kun je boven je facturen zien of je nog een betaling hebt openstaan (tussen de titel en je adres). Je kunt (nog) niet via MijnBudget betalen, we sturen je per e-mail de iDEAL-link om deze betaling te voldoen.
Samen zorgen we ervoor dat je jouw geldzaken onder controle krijgt en houdt. We werken samen met Geldfit om je hierbij te kunnen helpen. Op deze pagina vind je informatie over hoe je hulp kunt krijgen bij geldzaken.
Geldfit helpt je onder andere door:
- Online hulp via bespaartips en testen
- Een bespaarcoach
- Hulp organisaties bij jou in de buurt
- Hulp via chat met een Geldfit medewerker
- Een gratis telefoonnummer om (anoniem) hulp te vragen indien je vragen of zorgen hebt over geld
Je kunt een betalingsregeling treffen als het bedrag van de jaar- of eindnota niet is voldaan. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:
- De minimale aflossingstermijn is € 50,- per termijn.
- De betaling wordt automatisch afgeschreven en start binnen 14 dagen na de aanvraag.
- Er is een maximum van 3 termijnen voor de betalingsregeling.
Neem voor het treffen van een betalingsregeling contact op met de klantenservice.
Onder voorwaarden is het mogelijk een passende betalingsregeling te treffen voor openstaande termijnbedragen. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.
Om mensen met een laag inkomen te helpen heeft de overheid energie maatregelen genomen. Bekijk meer informatie over energietoeslag aanvragen op de website van de overheid. Als je in aanmerking komt, kun je contact opnemen met jouw gemeente.
Een aanvraag voor een betalingsregeling wordt altijd beoordeeld. Heb je 3 werkdagen na de aanvraag nog geen bevestiging ontvangen, neem dan telefonisch of via e-mail contact met ons op.
Op deze pagina kan je alles vinden over geldzaken.
- Wij geven advies of je jouw termijnbedrag kan aanpassen.
- We controleren de termijnbedragen van onze klanten regelmatig, om teveel of te weinig betalen op je jaar- of eindnota te voorkomen.
- We bekijken of het geschatte verbruik tot aan je jaarnota nog overeenkomt met je termijnbedrag.
- Als we je adviseren je termijnbedrag aan te passen, informeren we je hierover.
- Bekijk jouw termijnbedrag op MijnBudget.
Verhogen of verlagen termijnbedrag:
- Je kunt je termijnbedrag zelf met 20% verlagen en onbeperkt verhogen.
- In het geval dat je een grotere verandering wil doorvoeren of wanneer je geen reden hebt opgegeven voor je wijziging, wordt het verzoek afgewezen. Je kunt dan het beste even met ons bellen of chatten.
Termijnbedragmanager:
Als je twijfelt over de hoogte van je termijnbedrag, raden we je aan onze Termijnbedragmanager te gebruiken. Op basis van je huidige meterstanden kunnen wij inschatten of je te veel of te weinig aan het betalen bent. Je vindt de Termijnbedragmanager in MijnBudget.
De berekening nieuwe termijnbedrag is gebaseerd op
- De nieuwe tarieven voor deze maand
- Verwacht verbruik tot uw jaarnota (inclusief verschil in winter versus zomer)
- Verbruik en tarieven tot nu toe
- Betaalde termijnbedragen
- De compensatie van de overheid
Berekening termijnbedrag
- De totale kosten delen we door het aantal resterende maanden tot aan je jaarnota. Dit geeft een gemiddeld bedrag: je nieuwe termijnbedrag.
- Dit termijnbedrag kan tijdelijk extra hoog of laag zijn om een tekort te compenseren. Bekijk ook onze uitgebreidere informatie over de opbouw van het termijnbedrag.
Termijnbedragmanager
- Als je twijfelt over de hoogte van je termijnbedrag, raden we je aan onze Termijnbedragmanager te gebruiken. Op basis van je huidige meterstanden kunnen wij inschatten of je te veel of te weinig aan het betalen bent. Je vindt de Termijnbedragmanager in MijnBudget.
Dalende tarieven
Er is de afgelopen maanden minder vraag naar energie en de gasvoorraden zijn een stuk beter gevuld door de zachte winter dit jaar. Daarnaast is er voldoende aanvoer van vloeibaar gas en wordt er momenteel door veel huishoudens flink bespaard op energie. Al deze factoren hebben er toe geleid dat de energieprijzen de afgelopen maanden zijn gedaald.
Btw:
Je betaalt 21% btw over je energiekosten. Dit is voor stroom en gas. Je kunt dit terugvinden op je termijnbedrag-factuur op MijnBudget.
Prijsplafond:
In kalenderjaar 2023 was er een prijsplafond voor energie. Dit betekende dat wij geen hogere tarieven rekenden dan het tarief van het prijsplafond. Als onze tarieven hoger lagen dan het prijsplafond, krijg je van ons een korting. We verrekenen deze korting na de 21% btw, omdat het niet is toegestaan ook btw over de korting te verrekenen.
Let op: Het prijsplafond is gestopt per 1 januari 2024.
- Je kunt je termijnbedrag zelf met 20% verlagen en onbeperkt verhogen.
- In het geval dat je een grotere verandering wil doorvoeren of wanneer je geen reden hebt opgegeven voor je wijziging, wordt het verzoek afgewezen. Je kunt dan het beste even met ons bellen of chatten.
- Je kan een dubbele afschrijving ontvangen als je halverwege de maand klant bent geworden bij ons.
- We schrijven het termijnbedrag af rond de startdatum (eenmalig) én aan het einde van de maand (standaard).
- Je betaalt bij ons altijd vooruit.
- Dit wordt verrekend op je jaarnota.
Bekijk je jaarverbruik op je laatste jaarnota, op MijnBudget.
Heb je nog geen jaarnota ontvangen? Dan kun het gemiddelde verbruik van de afgelopen 3 jaar op jouw adres vinden in de welkomstmail.
Slimme meter:
Als je een slimme meter hebt, ontvang je elke maand een verbruiksoverzicht. Hiermee kun je maandelijks je verbruik bijhouden. Ook vind je op MijnBudget of via de Budget Thuis app persoonlijk inzicht in hoe jij ervoor stond met het prijsplafond in 2023.
Je kunt de specificatie van je jaarnota heel gemakkelijk downloaden via MijnBudget (Zie ‘Mijn facturen’ > geel icoontje > selecteer 'Incl. btw / Exl. btw'). Hierin vind je alle verschillende tarieven die in verschillende periodes van toepassing waren (op de reguliere jaarnota staat het gemiddelde tarief).
De jaarnota's die je eerder van ons hebt ontvangen, bewaren we overzichtelijk voor je in MijnBudget. Je vindt ze onder het kopje 'Facturen' en worden in het geel weergeven. Als je op de blauwe knop of het gele icoontje klikt, kun je de jaarnota meteen downloaden.
Let op: Zat je hiervoor bij een andere leverancier? Dan dien je daar je vorige jaarnota's op te vragen, wij hebben hier geen toegang toe.
Ieder jaar krijg je rond dezelfde periode jouw jaarnota. We verrekenen met deze nota de door jou betaalde termijnbedragen met je werkelijke kosten (op basis van je verbruik en tarieven).
Ieder jaar krijg je rond dezelfde periode jouw jaarnota. We verrekenen met deze nota de door jou betaalde termijnbedragen met je werkelijke kosten (op basis van je verbruik en tarieven).
Slimme meter
We lezen bij een slimme meter je meterstanden uit. Heb je een variabel contract? Dan maandelijks. Zo weten we precies welk verbruik we tegen welk tarief moeten afrekenen.
(Nog) geen slimme meter
Als je een oude meter hebt, vragen we je je meterstanden door te geven.
Je vindt de specificatie van jouw jaarnota op MijnBudget.
Aangezien we begrijpen dat de jaarnota soms best een beetje lastig kan zijn, hebben we alle termen op de jaarnota voor je uitgelegd. Ga naar 'Hoe ziet mijn jaarnota eruit?' en vervolgens zie je bij elke term een bolletje staan met extra uitleg. Zo blijf je niet met vragen zitten! Is het toch nog niet helemaal duidelijk? Stuur ons dan gerust een chatberichtje of bel ons even, we helpen je graag!
We proberen je termijnbedrag zo in te stellen dat je aan het einde van het jaar zo min mogelijk hoeft bij te betalen, en ook niet te veel betaalt per maand. Daarom passen we je termijnbedrag na je jaarnota soms aan, op basis van het gemiddelde verbruik op je adres en de actuele tarieven.
Wil je toch liever zelf je termijnbedrag instellen? Je kunt het gemakkelijk wijzigen in MijnBudget onder 'Mijn Termijnbedrag'.
In opdracht van de overheid brengen energieleveranciers energiebelasting in rekening. Die betaal je per verbruikte kWh elektriciteit en m³ gas. De hoogte van de totale belasting die je betaalt, hangt dus af van je verbruik.
Goed om te weten: de belastingtarieven voor elektriciteit en gas verschillen. De afgelopen jaren heeft de overheid de belasting voor gas verhoogd, maar die voor elektriciteit verlaagd. Hiermee wil de overheid stimuleren dat huishoudens vaker kiezen voor elektrische en/of duurzame verwarmingsopties.
Op de website van de Belangstingdienst, vind je de historische en actuele belastingtarieven.
Opslag Duurzame Energie (ODE) is een energiebelasting waarmee de overheid de subsidie voor duurzame energie betaalt. In opdracht van de overheid brengen energieleveranciers een bedrag per verbruikte kWh elektriciteit en m³ in rekening. De hoogte van de totale ODE die je afdraagt, hangt dus van je verbruik.
Vanaf 1 januari 2023 is ODE samengevoegd met de energiebelasting.
Op de website van de Belastingdienst, vind je de historische en actuele ODE tarieven.
De Belastingdienst stelt elk kalenderjaar de nieuwe belastingtarieven vast. Op de website van de Belastingdienst, vind je de oude tarieven en de tarieven van nu.
De tarieven van 2024 vind je hieronder:
Energiebelasting (vanaf 1 januari 2024, inclusief 21% btw)
Gas: € 0,70538 per m3
Elektriciteit: € 0,13165 per kWh
De teruggave energiebelasting is in 2024 € 631,35 (incl. btw).
De overheidsheffingen bestaan uit energiebelasting en btw.
Energiebelasting
In opdracht van de overheid brengen energieleveranciers energiebelasting in rekening. Die betaal je per verbruikte kWh elektriciteit en m³ gas. De hoogte van de totale belasting die je betaalt, hangt dus af van je verbruik.
Btw
Je betaalt 21% btw over je energiekosten. Dit is voor stroom en gas. Je kunt dit terugvinden op je termijnbedrag-factuur op MijnBudget
De overheid gebruikt energiebelasting om mensen aan te moedigen om slim met energie om te gaan. Daarom betaal je belasting over de stroom en het gas dat je gebruikt.
Variabel tarief
We kunnen niet voorspellen wat de inkooptarieven binnen de energiemarkt gaan doen. Daarom passen we onze variabele tarieven maandelijks aan. Zo kunnen we elke maand bekijken wat de inkooptarieven doen, en daar op reageren. Dit betekent natuurlijk ook dat we de tarieven verlagen wanneer de inkoopprijzen dalen. Zo betaal je als klant altijd actuele tarieven.
Bekijk alle informatie over variabele tarieven.
Dalende tarieven
Er is de afgelopen maanden minder vraag naar energie en de gasvoorraden zijn een stuk beter gevuld door de zachte winter dit jaar. Daarnaast is er voldoende aanvoer van vloeibaar gas en wordt er momenteel door veel huishoudens flink bespaard op energie. Al deze factoren hebben er toe geleid dat de energieprijzen de afgelopen maanden zijn gedaald.
Heb je een variabel contract, dan kopen wij maandelijks energie voor je in. De tarieven worden dus op maandbasis vastgesteld.
Daarnaast wijzigt het aanbod op onze website elke week. Dit komt doordat we continu nieuwe energie inkopen, tegen wisselende prijzen. Het is daardoor mogelijk dat ons aanbod voor nieuwe klanten (tijdelijk) afwijkt van de tarieven voor bestaande klanten. Dit is afhankelijk van de energiemarkt en het moment van inkoop.
Je ontvangt de nieuwe variabele tarieven altijd 30 dagen voordat de nieuwe periode begint. Je vindt ze ook in MijnBudget.
Goed om te weten: Het termijnbedrag wijzigt niet maandelijks. We blijven jouw termijnbedrag in deze onvoorspelbare tijd natuurlijk wél extra in de gaten houden door je tarieven en verbruik te bekijken. En je hoort van ons als we denken dat er een aanpassing nodig is.
We begrijpen dat je graag wilt weten wat er in de toekomst gaat gebeuren met de inkooptarieven. Helaas kunnen ook wij niet voorspellen wat er gaat gebeuren, maar we houden je natuurlijk wel zoveel mogelijk op de hoogte. Maandelijks informeren wij je over de nieuwe tarieven per e-mail. Daarin zie je of en hoe de tarieven stijgen of dalen.
Tarieven
Als variabele klant betaal je uiteraard niet voor onze vaste klanten.
- Als inkoopbeleid hanteren wij dat we direct inkopen voor de contractduur. Hierdoor hebben we de energie voor onze vaste klanten bij hun aanmelding al ingekocht, voor het verwachte verbruik van de volledige contractduur.
Voor onze variabele klanten geldt een contractduur van een maand: de opzegtermijn is 30 dagen.
- We kopen maandelijks jouw energie in en stellen je tarieven dus maandelijks vast. Deze inkoop is gebaseerd op je verwachte verbruik en staat dus los van de verbruikskosten van onze vaste klanten.
Dalende tarieven
Er is de afgelopen maanden minder vraag naar energie en de gasvoorraden zijn een stuk beter gevuld door de zachte winter dit jaar. Daarnaast is er voldoende aanvoer van vloeibaar gas en wordt er momenteel door veel huishoudens flink bespaard op energie. Al deze factoren hebben er toe geleid dat de energieprijzen de afgelopen maanden zijn gedaald.
De berekening nieuwe termijnbedrag is gebaseerd op
- De nieuwe tarieven voor deze maand
- Verwacht verbruik tot uw jaarnota (inclusief verschil in winter versus zomer)
- Verbruik en tarieven tot nu toe
- Betaalde termijnbedragen
- De compensatie van de overheid
Berekening termijnbedrag
- De totale kosten delen we door het aantal resterende maanden tot aan je jaarnota. Dit geeft een gemiddeld bedrag: je nieuwe termijnbedrag.
- Dit termijnbedrag kan tijdelijk extra hoog of laag zijn om een tekort te compenseren. Bekijk ook onze uitgebreidere informatie over de opbouw van het termijnbedrag.
Termijnbedragmanager
- Als je twijfelt over de hoogte van je termijnbedrag, raden we je aan onze Termijnbedragmanager te gebruiken. Op basis van je huidige meterstanden kunnen wij inschatten of je te veel of te weinig aan het betalen bent. Je vindt de Termijnbedragmanager in MijnBudget.
Dalende tarieven
Er is de afgelopen maanden minder vraag naar energie en de gasvoorraden zijn een stuk beter gevuld door de zachte winter dit jaar. Daarnaast is er voldoende aanvoer van vloeibaar gas en wordt er momenteel door veel huishoudens flink bespaard op energie. Al deze factoren hebben er toe geleid dat de energieprijzen de afgelopen maanden zijn gedaald.
- Je termijnbedrag wordt niet elke maand aangepast.
- We wijzigen je termijnbedrag alleen als blijkt dat het nodig is uit je verbruik en de verwachte tarieven.
Termijnbedragmanager:
- Als je twijfelt over de hoogte van je termijnbedrag, raden we je aan onze Termijnbedragmanager te gebruiken. Op basis van je huidige meterstanden kunnen wij inschatten of je te veel of te weinig aan het betalen bent. Je vindt de Termijnbedragmanager in MijnBudget.
Je wilt inzicht in je verbruik en dat begrijpen wij.
Verbruiksoverzicht
Als je een slimme meter hebt, sturen we je elke maand een verbruiksoverzicht per e-mail toe. Hierin zie je hoeveel je in die periode verbruikt hebt, met een kostenindicatie.
In de e-mail staan de tarieven van het moment van opmaak. Een verbruiksperiode valt soms (gedeeltelijk) in een andere maand dan de dag waarop je de e-mail krijgt. Hierdoor kunnen de tarieven in de e-mail afwijken van de daadwerkelijke kosten. Alle tarieven en je verbruik (zelfs op dagbasis) bekijk je in MijnBudget.
Heb je geen slimme meter, dan kunnen we je helaas geen inzicht in je verbruik geven. Wil je een slimme meter? Neem dan contact op met je netbeheerder om te informeren over de mogelijkheden.
Balans
Helaas zijn wij genoodzaakt de balans in de app tijdelijk uit te zetten voor klanten met een variabel contract. Vanwege snel wijzigende inkooptarieven vermoeden we dat de berekening in de toekomst (mogelijk) niet klopt. We tonen graag de juiste informatie en werken hard aan een oplossing. De aankomende tijd kun je verschillende updates in de app verwachten.
Btw:
Je betaalt 21% btw over je energiekosten. Dit is voor stroom en gas. Je kunt dit terugvinden op je termijnbedrag-factuur op MijnBudget.
Prijsplafond:
In kalenderjaar 2023 was er een prijsplafond voor energie. Dit betekende dat wij geen hogere tarieven rekenden dan het tarief van het prijsplafond. Als onze tarieven hoger lagen dan het prijsplafond, krijg je van ons een korting. We verrekenen deze korting na de 21% btw, omdat het niet is toegestaan ook btw over de korting te verrekenen.
Let op: Het prijsplafond is gestopt per 1 januari 2024.
- Je kunt je termijnbedrag zelf met 20% verlagen en onbeperkt verhogen.
- In het geval dat je een grotere verandering wil doorvoeren of wanneer je geen reden hebt opgegeven voor je wijziging, wordt het verzoek afgewezen. Je kunt dan het beste even met ons bellen of chatten.
De hoeveelheid energie die je zonnepanelen opwekken, wordt geregistreerd op je omvormer/app.
Hoeveelheid teruglevering
- De opgewekte energie gaat eerst naar alle actieve apparaten in je woning.
- Je levert het resterende deel terug aan het netwerk.
- Deze hoeveelheid teruggeleverde energie wordt geregistreerd op je slimme meter.
- Je teruglevering is daarom altijd minder dan je opgewekte energie, je verbruikt al direct een deel.
Op je jaar- of eindnota wordt de teruglevering eerst afgetrokken van je verbruik. Als je meer elektriciteit opwekt dan je verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding per kWh.
Uitbetaling teruglevering
De hoeveelheid stroom wordt van je verbruik afgetrokken. Alleen over dit gesaldeerde verbruik wordt het leveringstarief en netwerkkosten gefactureerd en hoeft er belasting te worden betaald.
- Als je elektriciteit afneemt en levert, betaal je geen dubbele kosten.
- Er is landelijk afgesproken dat er maar 1 keer vaste leveringskosten in rekening wordt gebracht per aansluiting.
Er zijn twee soorten meters geschikt voor registratie:
Teruglevermeter:
Deze meter heeft vier telwerken en meet zowel de verbruikte elektriciteit als de elektriciteit die je teruglevert.
Terugdraaiende draaischijfmeter (Ferrarismeter):
Wanneer je stroom teruglevert aan het net, draait de meter niet vooruit maar achteruit. Zo ontvang je voor iedere teruggeleverde kWh net zoveel als voor iedere verbruikte kWh.
Zonder meter om te registreren, kan geen vergoeding worden uitgekeerd. De teruggeleverde energie kan dan niet worden gemeten.
Heb je een dubbeltarief:
- Als je voor levering een dubbeltarief hebt, kan je geen enkeltarief krijgen voor teruglevering.
Heb je een enkeltarief:
- Heb je een enkeltarief hebt voor levering, dan heb je ook een enkeltarief voor teruglevering.
In alle gevallen wordt voor de energiebelasting de totale teruglevering van de totale levering afgetrokken. Bij Budget Energie is het niet mogelijk te wisselen van dubbeltarief naar enkeltarief. Dat heeft met onze inkoop te maken. Overigens wordt de meeste zonne-energie tijdens piekuren opgewekt en teruggeleverd. Een dubbeltarief is daarom voor eigenaren van zonnepanelen doorgaans het gunstigst.
Wat is het prijsplafond?
In 2023 werd het hele jaar een prijsplafond ingesteld. Dit hield het volgende in:
- Bij een prijsplafond werd uitgegaan van een maximumprijs voor gas en elektriciteit.
- De overheid bepaalde de grenzen voor het verbruik waarvoor de maximumprijs geldt: het basisverbruik.
- Verbruik je meer, dan betaalde je voor het extra verbruik de actuele tarieven die voor jou van toepassing zijn.
In de tabel hieronder vind je de verbruiksgrenzen en bijbehorende tarieven.
Verbruik | Tarief |
t/m 2.900 kWh (elektriciteit) | Maximaal € 0,40 per kWh |
Meer dan 2.900 kWh (elektriciteit) | Leveringstarief volgens contract |
t/m 1.200 m3 (gas) | Maximaal € 1,45 per m3 |
Meer dan 1.200 m3 (gas) | Leveringstarief volgens contract |
Wanneer geldt het prijsplafond?
- Het tijdelijke prijsplafond gold het hele kalenderjaar 2023.
- Het prijsplafond werd door iedere energieleverancier automatisch toegepast op basis van je aansluiting(en), leveringstarief en verbruik.
Heb je een slimme meter, dan vind je op MijnBudget of via de Budget Thuis app persoonlijk inzicht in hoe jij ervoor staat met het prijsplafond.
Het prijsplafond wordt verrekend op je jaar- of eindnota.
Het prijsplafond is ook van toepassing voor huishoudens met een vast contract. Het wordt door iedere energieleverancier automatisch toegepast op basis van je aansluiting(en), leveringstarief en verbruik.
Lagere tarieven dan het prijsplafond:
Zijn de tarieven uit je contract lager dan € 0,40 per kWh (stroom) en € 1,45 per m³ (gas)? Dan heb je het prijsplafond niet nodig. Je betaalt de lagere tarieven van je contract.
Hogere tarieven dan het prijsplafond:
Zijn de tarieven uit je contract hoger? Dan wordt op de jaarnota automatisch de korting van het prijsplafond verrekend.
Heb je verschillende tarieven in 2023? Bijvoorbeeld omdat je contract afloopt of omdat je variabele tarieven hebt gekregen die maandelijks wijzigen? Op de jaarnota wordt het gewogen gemiddelde tarief van 2023 berekend. Maanden met meer verbruik wegen dan zwaarder. Ligt dit gemiddelde tarief onder het prijsplafond? Dan is er geen korting van toepassing. Ligt dit gemiddelde tarief boven het prijsplafond? Dan wordt op de jaarnota automatisch de korting van het prijsplafond verrekend.
- Het tijdelijke prijsplafond gold voor alle huishoudens en bedrijven in Nederland met een kleinverbruiksaansluiting die gas, elektriciteit en/of stadsverwarming gebruiken.
- Als je tarief in 2023 lager lag dan het prijsplafond, dan geldt het prijsplafond niet voor jou. Werd je tarief hoger? Dan maak je automatisch gebruik van het prijsplafond.
Het prijsplafond wordt verrekend op je jaar- of eindnota.
Kleine bedrijven
Het prijsplafond gold ook voor een deel van het kleine mkb, zzp’ers, (een deel van de) winkels, (een groot aantal) verenigingen en kleine maatschappelijke organisaties. Als er sprake is van een kleinverbruiksaansluiting.
Stadsverwarming
Het prijsplafond geldt ook voor huishoudens en bedrijven met stadsverwarming. Budget Energie levert dit niet. Voor meer informatie kun je terecht bij je leverancier van stadsverwarming.
Het tarief van je energiecontract kan meerdere keren per jaar veranderen. Bijvoorbeeld bij een variabel contract of wanneer je vaste contract overgaat naar een variabel contract.
Bij de jaarnota berekenen we een (gewogen) gemiddeld contracttarief. Dit houdt in dat we zowel je tarieven als het verbruik in die periode meewegen.
Het prijsplafond wordt door iedere energieleverancier automatisch toegepast over je verbruik van 2023, op basis van je aansluiting(en), leveringstarief en verbruik.
Slimme meter:
- Je hebt meer inzicht in het prijsplafond als je gebruik maakt van een slimme meter.
- Op MijnBudget of via de Budget Thuis app vind je persoonlijk inzicht in of en hoe het prijsplafond voor jou gold.
Geen slimme meter:
- We kunnen geen overzicht geven over hoe je er precies voor stond met het prijsplafond.
- Door elke maand meterstanden door te geven, kon je zien hoe je ervoor stond.
Samen zorgen we ervoor dat je jouw geldzaken onder controle krijgt en houdt. We werken samen met Geldfit om je hierbij te kunnen helpen. Op deze pagina vind je informatie over hoe je hulp kunt krijgen bij geldzaken.
Geldfit helpt je onder andere door:
- Online hulp via bespaartips en testen
- Een bespaarcoach
- Hulp organisaties bij jou in de buurt
- Hulp via chat met een Geldfit medewerker
- Een gratis telefoonnummer om (anoniem) hulp te vragen indien je vragen of zorgen hebt over geld
Het Noodfonds Energie is een fonds dat bedoeld is om mensen te helpen die hun energierekening niet kunnen betalen. Als je hierdoor in de problemen komt en bang bent dat je afgesloten wordt van gas en elektriciteit, kan het Noodfonds Energie je financieel helpen. Dit fonds is opgericht door energieleveranciers, samen met de overheid en hulporganisaties. Ook geven ze advies aan mensen die moeite hebben om hun energierekening te betalen.
Als je een contract met een vaste looptijd te vroeg opzegt, kan een opzegvergoeding in rekening worden gebracht. De hoogte hiervan is bepaald door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Na de opzegging krijg je binnen enkele dagen een bericht van ons over de hoogte van de opzegvergoeding. Je kunt daarna je opzegging nog opnieuw overwegen, hiervoor heb je 14 dagen wettelijke bedenktijd. Dit kan bijvoorbeeld als je je niet bewust was van de hoogte van de opzegvergoeding, of deze niet kan of wil betalen. Je kunt dan je oude overeenkomst voortzetten.
Hieronder lees je welke opzegregels op jou van toepassing zijn.
Mijn contract is voor 1 juni 2023 afgesloten
De opzegvergoeding is afhankelijk van de resterende looptijd van je contract. De hoogte per resterend (half)jaar vind je terug op je contract (in je e-mail of op MijnBudget). Je betaalt dit bedrag per aansluiting, dus in de meeste gevallen voor zowel voor stroom als voor gas.
Mijn contract is na 1 juni 2023 afgesloten
Per 1 juni 2023 gelden er nieuwe regels voor het opzeggen van je contract. De hoogte van de opzegvergoeding is gelijk aan het verlies dat de leverancier lijdt wanneer je voortijdig overstapt. De opzegvergoeding kan hoog oplopen. Hierdoor is overstappen tijdens je contract in de meeste gevallen niet voordeliger. Een rekenvoorbeeld van de nieuwe opzegvergoeding vind je op deze pagina.
Budget Energie behoort met ruim 700.000 energieklanten tot de 4 grootste energieleveranciers. Ons inkoopbeleid is zo ingericht dat de financiële risico’s klein blijven.
Nee, in 2024 is er geen prijsplafond meer. Dit betekent dat je dan gewoon weer je tarieven betaalt, zoals ze in je contract staan. Het prijsplafond over 2023 wordt verrekend op je jaar- of eindnota.
Het Noodfonds Energie blijft wel bestaan. Het Noodfonds Energie is een fonds dat bedoeld is om mensen te helpen die hun energierekening niet kunnen betalen. Als je hierdoor in de problemen komt en bang bent dat je afgesloten wordt van gas en elektriciteit, kan het Noodfonds Energie je financieel helpen. Dit fonds is opgericht door energieleveranciers, samen met de overheid en hulporganisaties. Ook geven ze advies aan mensen die moeite hebben om hun energierekening te betalen.
Denk je dat er een storing is? Bekijk het op de de storingspagina. Staat je postcode ertussen? Hou deze pagina dan in de gaten. Staat de storing er niet tussen? Neem dan onze Probleemoplosser door. Stap voor stap helpen we je met het oplossen van de storing.
Denk je dat er een storing is? Bekijk het op de de storingspagina. Staat je postcode ertussen? Hou deze pagina dan in de gaten. Staat de storing er niet tussen? Neem dan onze Probleemoplosser door. Stap voor stap helpen we je met het oplossen van de storing.
Denk je dat er een gas of stroom storing is? Controleer dat op deze pagina. Staat jouw postcode hier tussen, hou deze pagina dan goed in de gaten. Als er gepland onderhoud plaatsvindt wordt er ook een verwachte eindtijd aangegeven.
Als de app niet naar behoren werkt of niet wil laden, zijn hier de stappen die je kunt volgen. Zorg er altijd voor dat je de nieuwste versie van de app hebt geïnstalleerd.
Update de app
Voor Android-gebruikers:
Open de Google Play Store-app.
Tik rechtsboven op het profielicoon.
Ga naar "Apps en apparaat beheren". Apps die een update beschikbaar hebben, worden aangeduid met "Update beschikbaar".
Tik op "Updaten" om de app bij te werken.
Voor iOS-gebruikers:
Open de App Store.
Tik op je profielsymbool bovenaan het scherm.
Blader omlaag om aankomende updates en bijbehorende versienotities te bekijken.
Tik op "Werk bij" naast de app die je wilt bijwerken, of tik op "Werk alle bij" om alle apps bij te werken.
Als de app na het bijwerken nog steeds niet correct werkt, overweeg dan de volgende stap: Verwijder de app en installeer deze opnieuw.
Hiermee kun je eventuele problemen met de huidige installatie oplossen. Verwijder de app eenvoudigweg van je apparaat en ga vervolgens naar de app-winkel om deze opnieuw te downloaden en te installeren. Dit kan helpen om eventuele fouten te corrigeren en de app weer soepel te laten draaien.
Je kunt onze Budget Thuis App downloaden via de App Store of Google Play Store, je vindt 'm onder 'Budget Thuis'. Inloggen doe je vervolgens gewoon met dezelfde gegevens als die je gebruikt bij MijnBudget. Veel plezier ermee!
De beste manier om de app te leren kennen, is om de Budget Thuis App te downloaden (via de App Store of Google Play Store) en er zelf doorheen te klikken.
Goed om te weten:
- Inloggen: dit doe je met dezelfde gegevens als bij MijnBudget. Heb je die niet bij de hand? Dan kun je via de app een nieuw wachtwoord aanvragen.
- Dashboard: de app opent zich op jouw dashboard. Je kunt hier jouw pakket bekijken. Neem je ook andere producten bij ons af? Dan kun je bovenin van dashboard wisselen en ook van je andere producten je gegevens inzien.
- Mijn tijdlijn: hier vind je een overzicht van al onze communicatie.
- Klantenservice: je kunt hier onze contactgegevens vinden en met ons chatten.
- Meer: klik hierop als je jouw gegevens wilt inzien, je facturen wilt bekijken, je contract wil downloaden, een verhuizing wil doorgeven of je wachtwoord wil wijzigen.
Vragen of feedback? We helpen je graag! Neem gerust even contact met ons op!
Als de app niet naar behoren werkt of niet wil laden, zijn hier de stappen die je kunt volgen. Zorg er altijd voor dat je de nieuwste versie van de app hebt geïnstalleerd.
Update de app
Voor Android-gebruikers:
Open de Google Play Store-app.
Tik rechtsboven op het profielicoon.
Ga naar "Apps en apparaat beheren". Apps die een update beschikbaar hebben, worden aangeduid met "Update beschikbaar".
Tik op "Updaten" om de app bij te werken.
Voor iOS-gebruikers:
Open de App Store.
Tik op je profielsymbool bovenaan het scherm.
Blader omlaag om aankomende updates en bijbehorende versienotities te bekijken.
Tik op "Werk bij" naast de app die je wilt bijwerken, of tik op "Werk alle bij" om alle apps bij te werken.
Als de app na het bijwerken nog steeds niet correct werkt, overweeg dan de volgende stap: Verwijder de app en installeer deze opnieuw.
Hiermee kun je eventuele problemen met de huidige installatie oplossen. Verwijder de app eenvoudigweg van je apparaat en ga vervolgens naar de app-winkel om deze opnieuw te downloaden en te installeren. Dit kan helpen om eventuele fouten te corrigeren en de app weer soepel te laten draaien.
Ga naar mijn.budgetthuis.nl en gebruik je gebruikersnaam en wachtwoord om in te loggen. Je gebruikersnaam is gelijk aan je e-mailadres.
Ben je het wachtwoord of je gebruikersnaam vergeten? Je kunt hier een nieuw wachtwoord aanvragen óf gebruikmaken van onze inloglink, waarmee je via onze e-mail in één klik bent ingelogd zonder wachtwoord.
Op MijnBudget kun je bij ‘Prijsplafond: Zo sta jij ervoor’, zien hoe je ervoor stond ten opzichte van het prijsplafond.
De stippellijn laat zien wat je kon verbruiken om onder het prijsplafond te blijven. We gebruiken hierbij een afgesproken verdeling van verbruik over de (koude en warme) dagen van het jaar. We helpen je graag door dit inzicht te geven: als je wilt, kun je je verbruik hierop ‘meesturen’ door bijvoorbeeld te besparen.
We are a Dutch company, but of course we can also help you. Our digital chat assistant Buddy can help you with quite a number of problems. You can also translate our website using the steps on the following page. And just let us know if you need any more help!
MEER HULP NODIG?
Direct chatten
Chatten is de snelste manier om een antwoord op je vraag te krijgen! Stel je vraag eerst aan Buddy. Is je vraag niet beantwoord? Dan start er een livechat met een medewerker.
Chatten met een medewerker kan op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur.
Handig voor ingewikkelde vragen (anders is de chat sneller). Bellen kan op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur via 020 - 205 55 55.
Via telefoon, chat of onze Budget Thuis app helpen we je direct.
Wij zijn ook bereikbaar via klanten@budgetenergie.nl. Een reactie hierop duurt ongeveer 10 dagen.