De afgelopen maanden zijn de energieprijzen opnieuw flink gestegen. Dit komt door verschillende factoren. Zo is er wereldwijd veel vraag naar gas. En, daarnaast wordt er in Nederland minder naar gas geboord. Ook wordt er sinds een aantal maanden minder gas geleverd vanuit Rusland, een belangrijke bron voor Europa en dus ook voor Nederland. Net zoals alle andere energieleveranciers hebben wij hier geen invloed op.
Wel vinden wij het belangrijk dat we de prijzen voor u als klant duidelijk en eerlijk houden. Daarom passen we onze variabele tarieven maandelijks aan. Zo betaalt u altijd actuele tarieven. De tarieven bewegen mee met de inkoopprijzen, als ze stijgen én als ze dalen.
Door de onverwachtse veranderingen en prijsstijgingen in de energiemarkt is het veel lastiger geworden om een inschatting te maken van het juiste termijnbedrag. In de huidige markt zijn de inkooptarieven namelijk geen dag hetzelfde. Vanwege de explosief stijgende energieprijzen, kunnen wij er helaas niet meer omheen en zijn wij genoodzaakt om nu ook uw termijnbedrag tussentijds te verhogen.
We leggen u er in onderstaande video graag meer over uit.
We doen dit om te voorkomen dat u straks enorm moet bijbetalen op uw jaarnota. Door de onverwachtse veranderingen in de energiemarkt is het veel lastiger geworden om een inschatting te maken van het juiste termijnbedrag. In de huidige markt zijn inkooptarieven namelijk geen dag hetzelfde. Vanwege die sterke schommelingen is het onmogelijk om een waterdichte berekening te maken. Op uw jaarnota kan dit uiteraard wel en daarop vindt u dus ook uw precieze verbruik dat is verrekend tegen de juiste tarieven.
Die tarieven zijn juist, maar helaas wel een stuk hoger. Vanwege de explosief stijgende energieprijzen, kunnen wij er helaas niet meer omheen en zijn wij genoodzaakt om nu ook uw termijnbedrag tussentijds te verhogen.
We blijven uw termijnbedrag in deze onvoorspelbare tijd natuurlijk extra in de gaten houden door uw tarieven en verbruik te bekijken. En u hoort van ons als we denken dat er opnieuw een aanpassing nodig is.
De berekening van uw nieuwe termijnbedrag is gebaseerd op:
De totale kosten delen we door het aantal resterende maanden tot aan uw jaarnota. Dit geeft een gemiddeld bedrag, uw nieuwe termijnbedrag. Dit termijnbedrag kan tijdelijk extra hoog zijn om een tekort te compenseren. Bekijk ook onze uitgebreidere informatie over de opbouw van uw termijnbedrag.
U wilt inzicht in uw verbruik en dat begrijpen wij.
Verbruiksoverzicht
Als u een slimme meter heeft, sturen we u elke maand een verbruiksoverzicht per e-mail toe. Hierin ziet u hoeveel u in die periode verbruikt heeft, met een kostenindicatie. We hanteren altijd de actuele tarieven. Alle tarieven en verbruik (zelfs op dagbasis) vindt u in MijnBudget.
Als u geen slimme meter heeft, wel een conventionele meter, dan kunnen we u helaas geen inzicht in uw verbruik geven. Wilt u een slimme meter? Neem dan contact op met uw netbeheerder om te informeren over de mogelijkheden.
Balans
Helaas zijn wij genoodzaakt de balans tijdelijk uit te zetten in de app voor klanten met een variabel contract. Vanwege snel wijzigende inkooptarieven voorzien we dat de berekening in de toekomst (mogelijk) niet klopt. We tonen u graag de juiste informatie en werken hard aan een oplossing. Binnenkort ziet u de balans weer terug.
Wij adviseren om het termijnbedrag niet te wijzigen of juist expres te verlagen. Dit kan ervoor zorgen dat u een grote bijbetaling op uw jaar- of eindnota krijgt.
Het nieuwe termijnbedrag is gebaseerd op vaste kosten en een schatting van uw verbruik, inkooptarieven en de seizoenen (winter versus zomer). In de huidige markt zijn inkooptarieven geen dag hetzelfde. Die sterke schommelingen maken het lastig om een inschatting te maken. De jaarnota maken we achteraf op, dan weten we precies hoeveel energie u heeft verbruikt en wat de tarieven precies waren. Omdat de tarieven nu steeds hoger liggen dan toen u klant werd, moeten wij uw termijnbedrag verhogen. Zo voorkomen we dat u (veel) moet bijbetalen op de jaarnota. Wilt u toch uw termijnbedrag aanpassen? Dan kan dit via MijnBudget.
Als energieleverancier hebben we helaas geen invloed op de inkoopprijzen. We vinden het natuurlijk wel belangrijk dat u de juiste prijs betaalt.
Daarom passen wij onze variabele tarieven maandelijks aan. De variabele tarieven bewegen mee met de inkooptarieven: als deze stijgen én als ze dalen.
Ieder jaar krijgt u rond dezelfde periode uw jaarnota. In de jaarnota verrekenen wij de termijnbedragen die u heeft betaald met uw werkelijk gemaakte kosten (op basis van uw verbruik en de tarieven). Door het maandelijks wijzigen van de variabele tarieven, zal de specificatie van uw jaarnota er iets anders uitzien.
Heeft u een slimme meter? Dan lezen we uw standen iedere maand uit. Zo weten we precies welk verbruik we tegen welk tarief af moeten rekenen. Heeft u (nog) geen slimme meter? Dan maken we een berekening van uw verbruik per maand. Hierbij houden we rekening met een gemiddeld verschil in verbruik tussen zomer en winter. U vindt de specificatie van uw jaarnota in MijnBudget.
Vind meer vragen én antwoorden op onze Service & Contact-pagina. Of stel uw vraag 24/7 aan onze digitale assistent Buddy. Als Buddy er niet uitkomt, is doorverbinden met onze medewerkers binnen openingstijden mogelijk.