You're on the prod environment.

Uw termijnbedrag & maandelijks aanpassen van variabele tarieven

Wat betekent dit voor u?

De afgelopen maanden zijn de energieprijzen opnieuw flink gestegen. Dit komt door verschillende factoren. Zo is er wereldwijd veel vraag naar gas. En, daarnaast wordt er in Nederland minder naar gas geboord. Ook wordt er sinds een aantal maanden minder gas geleverd vanuit Rusland, een belangrijke bron voor Europa en dus ook voor Nederland. Net zoals alle andere energieleveranciers hebben wij hier geen invloed op.

Wel vinden wij het belangrijk dat we de prijzen voor u als klant duidelijk en eerlijk houden. Daarom passen we onze variabele tarieven maandelijks aan. Zo betaalt u altijd actuele tarieven. De tarieven bewegen mee met de inkoopprijzen, als ze stijgen én als ze dalen.

Door de onverwachtse veranderingen en prijsstijgingen in de energiemarkt is het veel lastiger geworden om een inschatting te maken van het juiste termijnbedrag. In de huidige markt zijn de inkooptarieven namelijk geen dag hetzelfde. Vanwege de explosief stijgende energieprijzen, kunnen wij er helaas niet meer omheen en zijn wij genoodzaakt om nu ook uw termijnbedrag tussentijds te verhogen.

We leggen u er in onderstaande video graag meer over uit.

 

Veelgestelde vragen én antwoorden

Verhoging termijnbedrag

Reden termijnbedrag verhogen

We doen dit om te voorkomen dat u straks enorm moet bijbetalen op uw jaarnota. Door de onverwachtse veranderingen in de energiemarkt is het veel lastiger geworden om een inschatting te maken van het juiste termijnbedrag. In de huidige markt zijn inkooptarieven namelijk geen dag hetzelfde. Vanwege die sterke schommelingen is het onmogelijk om een waterdichte berekening te maken. Op uw jaarnota kan dit uiteraard wel en daarop vindt u dus ook uw precieze verbruik dat is verrekend tegen de juiste tarieven.

Die tarieven zijn juist, maar helaas wel een stuk hoger. Vanwege de explosief stijgende energieprijzen, kunnen wij er helaas niet meer omheen en zijn wij genoodzaakt om nu ook uw termijnbedrag tussentijds te verhogen.

We blijven uw termijnbedrag in deze onvoorspelbare tijd natuurlijk extra in de gaten houden door uw tarieven en verbruik te bekijken. En u hoort van ons als we denken dat er opnieuw een aanpassing nodig is.

Berekening nieuwe termijnbedrag

De berekening van uw nieuwe termijnbedrag is gebaseerd op:

  • De nieuwe tarieven voor deze maand
  • Verwacht verbruik tot uw jaarnota (inclusief verschil in winter versus zomer)
  • Verbruik en tarieven tot nu toe
  • Betaalde termijnbedragen
  • De compensatie van de overheid

De totale kosten delen we door het aantal resterende maanden tot aan uw jaarnota. Dit geeft een gemiddeld bedrag, uw nieuwe termijnbedrag. Dit termijnbedrag kan tijdelijk extra hoog zijn om een tekort te compenseren. Bekijk ook onze uitgebreidere informatie over de opbouw van uw termijnbedrag.

Inzicht in uw verbruiks(kosten) en balans

U wilt inzicht in uw verbruik en dat begrijpen wij.

Verbruiksoverzicht
Als u een slimme meter heeft, sturen we u elke maand een verbruiksoverzicht per e-mail toe. Hierin ziet u hoeveel u in die periode verbruikt heeft, met een kostenindicatie. We hanteren altijd de actuele tarieven. Alle tarieven en verbruik (zelfs op dagbasis) vindt u in MijnBudget.

Als u geen slimme meter heeft, wel een conventionele meter, dan kunnen we u helaas geen inzicht in uw verbruik geven. Wilt u een slimme meter? Neem dan contact op met uw netbeheerder om te informeren over de mogelijkheden.

Balans
Helaas zijn wij genoodzaakt de balans tijdelijk uit te zetten in de app voor klanten met een variabel contract. Vanwege snel wijzigende inkooptarieven voorzien we dat de berekening in de toekomst (mogelijk) niet klopt. We tonen u graag de juiste informatie en werken hard aan een oplossing. Binnenkort ziet u de balans weer terug.

Termijnbedrag verlagen

Wij adviseren om het termijnbedrag niet te wijzigen of juist expres te verlagen. Dit kan ervoor zorgen dat u een grote bijbetaling op uw jaar- of eindnota krijgt.

Het nieuwe termijnbedrag is gebaseerd op vaste kosten en een schatting van uw verbruik, inkooptarieven en de seizoenen (winter versus zomer). In de huidige markt zijn inkooptarieven geen dag hetzelfde. Die sterke schommelingen maken het lastig om een inschatting te maken. De jaarnota maken we achteraf op, dan weten we precies hoeveel energie u heeft verbruikt en wat de tarieven precies waren. Omdat de tarieven nu steeds hoger liggen dan toen u klant werd, moeten wij uw termijnbedrag verhogen. Zo voorkomen we dat u (veel) moet bijbetalen op de jaarnota. Wilt u toch uw termijnbedrag aanpassen? Dan kan dit via MijnBudget.

Termijnbedrag betalen lukt niet
Dat is natuurlijk heel vervelend. Wij adviseren u in dit geval te kijken op de website van Geldfit of om contact met hen op te nemen via 0800-8115. Om mensen met een minimum inkomen te helpen, heeft de overheid ook maatregelen genomen. Zo hebben zij recht op een energietoeslag. Bekijk meer informatie over energietoeslag aanvragen op de website van de overheid. Als u in aanmerking komt, kunt u contact opnemen met uw gemeente.
Betalingsregeling mogelijk?
Nee, dit is helaas niet mogelijk voor het termijnbedrag. Als een incasso niet is gelukt, heeft u wel 14 dagen om het termijnbedrag zonder kosten te betalen. Hierover wordt u geïnformeerd in de e-mail met de betalingsherinnering.
Termijnbedrag nu maandelijks aangepast?
Het wijzigen van het termijnbedrag doen wij alleen wanneer blijkt dat het nodig is uit het verbruik en de tarieven die we verwachten. We willen een bijbetaling op uw jaarnota natuurlijk voorkomen. We houden in deze tijd uw termijnbedrag, samen met uw tarieven en verbruik, in de gaten. Mocht er toch opnieuw een aanpassing nodig zijn, dan hoort u van ons. Bekijk ook de opbouw van uw termijnbedrag termijnbedrag.
Btw-verlaging meegerekend?
Ja, in uw nieuwe termijnbedrag rekenen we met 9% btw.
Minder verbruik, toch hoger termijnbedrag
De inkooptarieven zijn zo hard gestegen, dat het minder verbruiken van energie helaas niet voldoende blijkt om deze verhoging van uw termijnbedrag te voorkomen. Wel is minder energie verbruiken altijd een manier om de kosten lager te houden. Bekijk een aantal tips om uw verbruik in de zomer te verlagen.
Termijnbedrag nogmaals verhoogd
Het kan zijn dat u onlangs uw termijnbedrag al heeft verhoogd en dat wij dit nu nogmaals doen. Goed dat u hier actief mee bezig bent. Helaas bleek uw verhoging niet voldoende te zijn om zo een bijbetaling te voorkomen. Omdat de tarieven nu steeds hoger liggen dan toen u klant werd, moeten wij uw termijnbedrag verhogen. Zo voorkomen we dat u (veel) moet bijbetalen op de jaarnota.

Maandelijks aanpassen variabele tarieven

Voor wie wijzigen de variabele tarieven?
Bij Budget Energie passen we onze variabele tarieven maandelijks aan. Zo houden we de energieprijzen voor u als klant duidelijk en eerlijk. En zo betaalt u altijd actuele tarieven. Twijfelt u of u een vast contract (met bepaalde looptijd) of een variabel contract heeft? U controleert dit in MijnBudget.
Reden voor maandelijks aanpassen variabele tarieven

Als energieleverancier hebben we helaas geen invloed op de inkoopprijzen. We vinden het natuurlijk wel belangrijk dat u de juiste prijs betaalt.

Daarom passen wij onze variabele tarieven maandelijks aan. De variabele tarieven bewegen mee met de inkooptarieven: als deze stijgen én als ze dalen.

Wat houdt maandelijks aanpassen in voor mij?
U ontvangt elke maand de nieuwe variabele tarieven voor de volgende maand. Deze worden op tijd met u gedeeld per e-mail en u betaalt de actuele tarieven. Het maandelijks aanpassen van de variabele tarieven betekent dat deze met de inkooptarieven meebewegen: als deze stijgen én als ze dalen. Het moment waarop uw jaarnota verschijnt verandert niet. Wij rekenen nog steeds één keer per jaar uw energiekosten af.
Wanneer krijg ik de nieuwe tarieven?
We communiceren de nieuwe tarieven altijd aan het begin van de maand voorafgaand aan de maand waarin de nieuwe tarieven gelden. Bijvoorbeeld begin oktober, als het gaat om de tarieven van november. Het termijnbedrag wijzigt niet maandelijks. We houden in deze tijd uw termijnbedrag, samen met uw tarieven en verbruik, in de gaten. Mocht er toch opnieuw een aanpassing nodig zijn, dan hoort u van ons. Bekijk ook de opbouw van uw termijnbedrag.
Uiteindelijke afrekening

Ieder jaar krijgt u rond dezelfde periode uw jaarnota. In de jaarnota verrekenen wij de termijnbedragen die u heeft betaald met uw werkelijk gemaakte kosten (op basis van uw verbruik en de tarieven). Door het maandelijks wijzigen van de variabele tarieven, zal de specificatie van uw jaarnota er iets anders uitzien.

Heeft u een slimme meter? Dan lezen we uw standen iedere maand uit. Zo weten we precies welk verbruik we tegen welk tarief af moeten rekenen. Heeft u (nog) geen slimme meter? Dan maken we een berekening van uw verbruik per maand. Hierbij houden we rekening met een gemiddeld verschil in verbruik tussen zomer en winter. U vindt de specificatie van uw jaarnota in MijnBudget.

Overstappen of opzeggen
Overstappen of opzeggen is mogelijk, een variabel contract is altijd maandelijks opzegbaar. Natuurlijk zouden wij het jammer vinden als u ervoor kiest over te stappen naar een andere leverancier. Als u overstapt, meldt u zich bij de nieuwe leverancier aan. De nieuwe leverancier geeft de overstap aan ons door. Wilt u helemaal geen energie meer afnemen (en dus ook geen overstap maken)? Neem dan contact met ons op om dit te regelen.
Verwachting toekomst
We begrijpen dat u graag wilt weten wat er in de toekomst gaat gebeuren met de inkooptarieven. Helaas kunnen ook wij niet voorspellen wat er gaat gebeuren, maar we houden u natuurlijk wel zoveel mogelijk op de hoogte. Maandelijks informeren wij u over de nieuwe tarieven per e-mail. Daarin ziet u of en hoe de tarieven stijgen of dalen.

Meer veelgestelde vragen

Vind meer vragen én antwoorden op onze Service & Contact-pagina. Of stel uw vraag 24/7 aan onze digitale assistent Buddy. Als Buddy er niet uitkomt, is doorverbinden met onze medewerkers binnen openingstijden mogelijk.